Planlegging

Planleggingsverktøy

Jeg har en mal jeg bruker til planlegging av gruppetimer i musikklek som funker godt med tanke på bolker og balansen mellom å sitte i ring og gulv med kjente ledede aktiviteter i starten og nytt materiale og frie bevegelser eller spill på midten og trygg samlende avslutning.

Etter min erfaring er det mindre behov for like mange faste aktiviteter i grupper i barnehage siden barna kjenner hverandre fra før. Her vil også gruppene ofte være noe kortere, rundt 30 min. Musikklek brukes i samlingsstund, men det er ikke alle musikklekaktiviteter som egner seg her. Som eks. stående bevegelsesaktiviteter, frie aktiviteter og spill lager som regel litt kaos og bør brukes når det er rom for det. Sittende regler og sanger med bevegelse eller tegnesanger egner seg godt. Minner om den gode gamle flanellografen som sikkert er i bruk mange steder.


Årshjul for musikklek

I årshjulet har jeg samlet forslag til type materiale og fokus for måneden, samt innspill til temaer som passer tiden på året med sesonger og merkedager.

Denne er utviklet etter erfaringer fra gruppekundervisning utenfor barnehage og skole. Fritidsaktiviteter trenger mer trygghet i oppstart av semester, fordi barnegruppen ikke kjenner hverandre like godt.

Som alltid - bruk gjerne som inspirasjon og ta med deg det som passer for deg! 


«I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk»

(Rammeplan for barnehagen 2017, s. 50)


Hvorfor musikklek? 

Barn i alle aldre har stor glede av musikk - de leker og utforsker musikk, lyd, stemme og bevegelse. For eksempel bruker de tempo i fortellinger, der dyr går fort eller sakte, eller med stemme variasjoner der bjørnen har mørk stemmen og musen har lys stemme. Dette er noe som gjøres helt intuitivt. Gjennom musikkarbeidet i barnehagen ønsker vi å støtte opp og ivareta barnas iboende musikalske ferdigheter og egenskaper.

Arbeid med musikk utvikler og støtter opp om en rekke ferdigheter og egenskaper i barns utvikling. Det fremmer blant annet språk, fin og grov-motorikk, konsentrasjon og kommunikasjon. Gruppearbeid og samspill gir øvelse i samarbeid og det å gi og å ta plass i et fellesskap. Gjennom lytting og bevegelse ivaretar vi barnas forestillingsevne og den fysiske opplevelsen av ulike karakterer kan gi barnet nye måter å uttrykke seg på. Arbeid med drama kan bidra til økt forståelse for andre menneskers følelser og bedre kunne beskrive og gjenkjenne egne følelser.



Musikkfaglige mål

Oppleve samspill og utforske lyd, stemme, spill og bevegelser
Få kjennskap til musikkens grunnelementer og bruke dem til å lage noe nytt
Bli kjent med egen stemme og fremme god stemmebruk


Støttefaglige mål

Øke språkferdigheter og ordforråd
Øke kroppsbevissthet og motoriske ferdigheter
Øke romforståelse


Sosiale mål

Få øvelse i å ta plass og gi plass, lede og bli ledet av andre
Få erfaringer med grensesetting og øve respekt for andres grenser
Bevisstgjøre, gjenkjenne og beskrive følelser hos andre og seg selv