Tips og Triks

Fem tips til musikksamlingen
Nr 1 - Sitt i ring på gulvet
Å sitte i ring og på samme nivå styrker fellesskapsfølelsen, og vi blir mer likeverdige selv om en er leder for hva som skal skje. Det er viktig at de andre voksne også sitter i ringen med barna.
Nr 2 - Gjør mer enn du forklarer
For barnegrupper er non-verbal kommunikasjon det absolutt mest effektive. Vi kan lett miste gruppen om vi forklarer for mye. GÅ RETT PÅ - syng sangen og gjør bevegelsene - barna vil følge deg! Som gylden regel kan vi si at jo yngre barn, jo færre ord skal du bruke om aktivitetene.
Nr 3 - Involver barnegruppen
La gruppen delta med noe konkret - om det er instrumenter, objekter, bevegelser eller å komme med forslag. De trenger å være med - og ønsker å være med!Bygg opp samlingen med variert innslag av deltagende aktiviteter - og be om å få kjøpt inn instrumentsett som gir ett instrument til hvert av barna i barnegruppen
Nr 4 - Aktive voksne
En ting er du som leder samlingen, du bør bruke materiale du liker selv og være aktiv med bevegelser og konkreter. Det er viktig at de andre voksne som er med i samlingen støtter opp - synger og gjør bevegelser som barna skal gjøre. Dette gjør at barna lettere henger seg på og hele stunden blir mer engasjernede for både leder, barn og andre voksne.
Nr 5 - Unngå skjermer
Legg vekk ALLE skjermer under samlingen! Mobiler er et så forstyrrende element i alle våre hverdager, og vi trenger pauser fra den. Barna merker når fokuset går vekk, om en av de voksne i ringen tar opp og ser på mobilen under samling. Det viktigste er å være sammen i musikken, ikke å få dokumentert det til foreldrene på appen.

Instrumenter til barnegrupper
Det viktigste med valg av instrumenter er at det er behagelig lyd å være i, både for voksne og barn. Det bør ikke være for høye eller skjærende lyder. Instrumentene barna skal spille på, enten alene eller i samspill bør tilpasses slik at det låter fint uansett hva eller hvordan de spiller - at de har gode opplevelser av eget spill er viktig!
Her er mine tips til instrumenter;
Rasleegg
De er enkle å holde og gir direkte lyd og de lager lyd uten tone, kan brukes uansett toneart og alle klarer å spille på det.
Gitar
Om noen kan spille noen akkorder på gitar er det et godt samlende instrument som er lett å ta med rundt og støtter sangen og gir tonearten.
Djembe/Tromme
Det er et godt rytmeinstrument som gir rytmisk base, fungerer godt til signaler og rammer for aktiviteter og det er mobilt og kan tas med inn i ringen og brukes sittende på nivå med barna
Klangstaver
Det er et konkret melodisk instrument med god lyd, det lett kan lages fine klanger sammen ved valg av toner og de er enkelt staver så alle barna får en hver som er lettere å forholde seg til.
Når barna skal komme med forslag
I aktive musikkaktiviteter og rammemateriale kan barna komme med forslag. For enkelte barn kan det være skummelt å si noe høyt i en gruppe, spesielt i gruppeundervisning utenfor barnehage og skole. Derfor vil jeg stille spørsmålet åpent til hele gruppen, slik at ingen av barna blir satt i en usikker posisjon, men heller kan kjenne selv når det vil komme med forslag eller ikke.
I kjente, etablerte grupper som i barnehagen og skolen vil de fleste av barna være tryggere og det åpne spørsmålet kan føre til kaos av forslag. Derfor vil jeg stille spørsmålet direkte til et barn i disse settingene.


Valg av toner
Instrumentene barna skal spille på, enten alene eller i samspill bør tilpasses slik at det låter fint uansett hva eller hvordan de spiller - at de har gode opplevelser av eget spill er viktig!
Når du velger toner til barnas spillaktiviteter eller som akkompagnement til sanger vil jeg anbefale og plukke ut toner på forhånd og høre om de passer sammen. Er du usikker på hvilke toner du skal velge - gå for en kvint! Til eksempel tonene C og G, D og A eller F og C.
Som melodisk instrument anbefaler jeg klangstaver eller xylofon. Klangstaver fungerer godt, fordi det er en tone per stav og dermed lettere å tilpasse. Bruker du xylofon til akkompagnement, kan det være en fordel å ta vekk de stavene som ikke passer.
Engasjement og tilstedeværelse
Når du underviser og leder musiske aktiviteter er det alfa omega at du liker det du driver med! Hvis du er engasjert i sangen du synger sammen med barna vil engasjementet og nysgjerrigheten smitte over på dem. Velg materiale du selv liker og kast det du misliker - det finnes så mye å velge i.
Øv på å være bevegelig - å kunne improvisere og endre kurs i materiale og i musikktimen etter hva barna kommer med av forslag og innspill denne dagen. Å bruke impulsene fra barna styrker fellesskapet i gruppen samtidig som det øker fokus og nysgjerrighet. Det gjør det også mer spennende å undervise når man ikke vet hvor timen kan ende.


Tips til hvordan lære en sang
Nr.1 Syng gjennom hele sangen
Med barn er det viktig å få et helhetsinntrykk av sangen - syng derfor igjennom hele sangen første gang man presenterer den for gruppen. Bruk bevegelsene som følger med i sangen om det finnes.
Nr.2 Repeter sangen ofte
Med barn frem til 6 års alderen er den beste øvelsen å repetere sangen ofte. Det bør heller repeteres jevn over flere dager enn mange ganger etter hverandre. Hvis der skal øves inn en sang til avslutning eller lignende - start tidlig!
Nr 3. Bruk kroppen samtidig
Bevegelser støtter språklæringen og gjør det enklere å huske tekst og melodi. Bruk bevegelser dersom det finnes til sangen - eller kanskje lage noen nye? Man kan med fordel også trampe grunnpuls mens man synger.